יום חמישי, 5 ביולי 2018

כוחן של מילים ומחשבות

בעשור האחרון, כשהנגישות למידע, מחקרים, סרטונים ומאמרים אפשרית יותר מתמיד, אנו למדים על כוחן של מילים ומחשבות.          


כולנו וודאי יודעים שכשמישהו מאמין בנו, מעריך אותנו ומדרבן אותנו - אנו מרגישים מוצלחים יותר ואף מגיעים להישגים גבוהים יותר ולהפך - כשנוזפים בנו על בסיסי יומי, מעליבים אותנו או לא מאמינים בנו - אנו מרגישים לא מוערכים והדבר עלול להשפיע על הישגינו לרעה (אפקט פיגמליון)



כשניגשתי ללמד את ילדיי על כוחן של המילים והמחשבות רציתי להעביר להם את ההבנה שאין רע והכל  יחסי. דברים שנראים לנו רעים יכולים להתברר בדיעבד כמצבים שהובילו לדברים טובים. ולכן ההתייחסות שלנו למה שקורה בחיינו, היא החשובה ביותר - כיצד אנו תופסים את הדברים. כל דבר שאנו חווים בחיים הוא לחיוב, לשם התקדמות אישית וקולקטיבית. כל כישלון הוא זמני ומוביל להגברת המוטיבציה ולהתגברות, שינוי וגדילה. כמובן שהחשיבה הזו - בכך שהכל לטובה, תלויהאך ורק בנו וניתנת ללמידה.

נתתי לילדיי דוגמה אישית-
למרות כל הקושי בכך שהייתי בשמירת הריון שכללה מיונים דחופים ומנוחה מוחלטת שהקשתה גם על ילדיי ושינתה לנו את כל התכנונים של החופש הגדול, זכינו להיות עם אמי (וסבתם) על בסיס כמעט יומיומי לפני מותה הפתאומי. מתנה שננצור לעד.


תיארתי לילדיי מצבים "רעים" כביכול מעולמם שלהם וביקשתי מהם להגיד לי אפשרויות שונות של חשיבה - אחת חיובית ואחת שלילית על המצב שקרה כביכול, שלא בשליטתם. ככל שהם נכנסו לזה יותר ויותר הם הבינו והרגישו בגופם את ההבדל בין סוגי החשיבה ועל כך שזו בסך הכל בחירה.

בשלב זה צפינו יחד בסרטון הנהדר הזה שעוסק בהבנה שאין טוב או רע, תוך כדי הצפייה תרגמתי להם את הסרטון שהשאיר בהם ובי רושם רב.



לאחר שהצלחתי להעביר את המסר שאין דבר כזה רע ושהכל תלוי בהתייחסות שלנו ובפירוש שלנו למצב, והילדים הבינו את כוח המחשבות החיוביות יכולנו להעמיק את הלמידה ולהבין את כוחן של המילים. הרי מחשבות מורכבות ממילים ומילים מורכבות גם מסאונד - ועל זה נדבר בפוסטים הבאים.

כדי להמחיש להם את כח המילים, שאלתי אותם כיצד ילד ירגיש אם הוריו או מורתו היו מעליבים, משמיצים, ומשפילים אותו  - שניהם הסכימו שהילד היה נעלב, מתכנס בעצמו ולא נהנה משום דבר. וכיצד ילד שהוריו ומוריו היו מעריכים אותו, מאמינים בו, מעודדים אותו היה מרגיש? שניהם הסכימו שזה היה משנה לו את החיים ואת היומיום.

אם כך, האם אני תלוי בסביבה שלי כדי להרגיש טוב?

לא. לסביבה אמנם יש השפעה אך בסופו של דבר הכל תלוי בפרשנות שלנו.

אני תלוי בראש ובראשונה בעצמי - בכך שאני בוחן היטב את המחשבות שלי על עצמי ועל כישוריי.
 בכך שאני בוחר לחשוב על עצמי מחשבות מעצימות ומעודדות גם ובמיוחד ברגעים קשים. בכך שכל דבר שקורה לי, תלוי אך רק בתפיסה שלי ובפירוש שאני נותן למה שקרה.


תרגיל עם ילדים:
להתחיל את היום בהסתכלות במראה ואמירות כגון:
1. אני נהדר / אני נהדרת!
2. היום עומד להיות יום נפלא!
3. אני יכול להצליח בכל מה שארצה / אני יכולה להצליח בכל מה שארצה! ועוד..


הנה סרטון מקסים שרץ ברשת



כדי להטמיע נושא חשוב זה, חייבים לחבר את זה להיגיון, ללוגיקה ולשם כך ערכנו ניסוי בעקבות ניסוי המים של מסרו אמוטו.



לטענת אמוטו, כאשר חושפים כלי מים למילים חיוביות, תמונות יפות או מוזיקה נעימה, מחלקים אותם למספר צלחות פטריוחושפים אותם לטמפרטורה של -250C למשך שלוש שעות, ניתן לראות במיקרוסקופ שנוצרים בהם גבישים קריסטליים מרהיבים. אולם, כאשר המים נחשפו לדברים שליליים, מתקבלות צורות מכוערות ולא סימטריות.

במשך השנים הניסוי שערך התפתח ואנשים ברחבי בעולם החלו לבדוק את כוחן של המילים והמחשבות על אורז, תפוחים, צמחים ועוד.





מאחר והניסוי שערך אינו חד משמעי וישנה ביקורת על אמינותו, החלטנו שנצא למסע מעניין ונחקור זאת בעצמנו.


תהליך הניסוי והממצאים יעלו בעוד כשבועיים,
מבטיחים לעדכן.






והנה תוצאות הניסוי (התפוחים הושמדו ע"י דורי הקטן שלי ולכן ערכנו ניסוי נוסף עם אורז)

בכל צנצנת שמנו 2 כפות אורז מבושל כמעט לגמרי ומעליו 2 כפות מים.
הניסוי ערך כשבועיים.
לצנצנת אחת הדבקנו מדבקה שכתוב עליה 'אהבה' ולשנייה הדבקנו מדבקה שכתוב עליה 'שנאה'.
במשך שבועיים ניגשנו יום יום לצנצנות ובהתאם למה שכתוב הרעפנו מחמאות או השמצות. בלב ובקול רם.
היה משעשע מאוד!

הנה התוצאות:

צנצנת אהבה כעבור שבועיים:


צנצנת שנאה כעבור שבועיים


הצנצנות זו לצד זו


היקום כפי שאנו מכירים

פסיעת הדרך הראשונה של ילדינו בתהליך תודעה ומדע עכשווי היא ההבנה היכן הם נמצאים, מהו היקום? מהו כדור הארץ? אילו חוקים חלים עליו וכיצד הם יכולים לשרת אותנו. 


(חשוב להתחיל מהבסיס גם אם הוא לא מדוייק מבחינה תודעתית עד הסוף בכדי שנוכל לבנות כל אחת מהמדרגות באופן שלם)

ילדים אינם מבינים בגיל הצעיר את גודל העולם בו הם חיים וכדי להתחיל תהליך תודעה, חשוב להבין את העולם כפי שהוא מתוך מחקרים עדכניים וגם לקחת בחשבון שכל הזמן מתווספים מחקרים חדשים וידע חדש מצטרף לידע ישן או אף שולל אותו ולכן, כדי להיות בעניינים צריך מידי פעם להתעדכן במחקרים ותגליות חדשות!



תחנה ראשונה - כדור הארץ
ממליצה ללמד כיחידה בפני עצמה המשלבת קריאת ספרי מידע, צפייה בסרטונים ידידותיים, יצירה ועוד. הנה שבוע למידה בנושא כדור הארץ








תחנה שנייה - לומדים על הירח

לאחר שהילדים למדו על כדור הארץ, ניתן לצאת רחוק יותר ולהגיע לירח. היחידה המרתקת הזו מאפשרת להם ללמוד גם על כח המשיכה ועל השפעתו של הירח על כדור הארץ.

הנה שבוע למידה בנושא הירח







תחנה שלישית - לומדים על מערכת השמש

למידה על המערכת השמש חשובה וחיונית להבנת היקום ומאפשרת לנו להתרחק עוד יותר מהירח ולהעמיק את הידע על כח הכבידה. 

למדנו על מיקומינו בזרוע אוריון שבגלקסיית שביל החלב ועל ההבנה שישנן עוד גלקסיות רבות במרחבי היקום.
הנה שבוע למידה בנושא מערכת השמש




נעים להכיר!

אנחנו מכירים כבר כל כך הרבה שנים ונראה ששיתפתי אתכם בחלק גדול, אבל לא המהותי ביותר בחיי. חינוך ללא ספק מהווה חלק חשוב בחיי ונוגע בכל דבר שאני פוגשת במסע המדהים הזה שנקרא חיים. אבל מה מסתתר שם מאחורי הקלעים?

אחד הדברים היפים ביותר בחיים, לדעתי, זו האפשרות לבחור לחיות במסע עמוק, לשוט בספינה אל מרכז אוקיינוס הרגשות והחיים ולגלות מי אנחנו באמת. זה תהליך ארוך, מלווה בחוויות שאין דומה להן, שהתחלתי לעבור בערך מגיל 7. זוכרת את אותו יום בדיוק בו שאלתי את השאלה הגדולה "מה המטרה שלי על פני כדור הארץ?".

הגעתי מבית חילוני, ללא שימור מסורות כלשהן. הוריי הגיעו אחרי תלאות רבות לישראל וחוו ילדות לא פשוטה בכלל. אבל בכל אחד מהם בער נר גדול וצורך עצום, לשנות את החיים שלהם. הם יכלו ליפול בקלות לקשיים שחוו, אבל הם לא עשו זאת. מיקוד המחשבה שלהם לא היה בקושי וברע, אלא ברגעי השמחה ובאמונה הפנימית שכל זה ישתנה.
הם הצליחו ויצרו עבורי חיים אחרים לגמרי, מלאי אופטימיות ושמחת חיים. הסתכלות על הכוס המלאה, חשיבה חיובית, אהבת הטבע ואהבת היצורים החיים.

בזכות כל הטוב הזה התחלתי את המסע האישי שלי בגיל 7, מנסה להבין את העולם מתוך ראייה של ילדה, באמצעות רגשות, חמשת החושים והחוויות. לשמחתי כל קושי שחוויתי בחיי הוליד דברים נפלאים וחיוביים. ולא סתם. ידעתי שאין רע. כל דבר שקורה קורה מסיבה מסוימת וטומן בחובו מתנה. ואת המתנות שקיבלתי אנצור כל חיי.


בגיל 19 לאחר גילוי מחלת פיברומיאלגיה (שהחלמתי ממנה באופן מלא), התחלתי ללמוד קבלה - דבר שהתאפשר לי רק בזכות המחלה (החלל) שהותירה אותי עם זמן פנוי ויכולת ללמוד בכל שעות היממה ואת הלילות הייתי מעבירה בלימודי קבלה, אוספת מידע אחר מידע וככל שלומדת יותר, מגלה שיש עוד כל כך הרבה ללמוד.


בנוסף לתואר ראשון בחינוך יש לי ידע רב בתחום הבינה הרוחנית. למדתי תקשור, לימודי אלכימיה רוחנית, הילינג, תודעה גבוהה, קבלה, עין הבדולח. קראתי ספרים רבים בתחום, השתתפתי בסמינרים והשתלמויות בנושא תודעה גבוהה וכל אלו במקביל להעמקת הידע בחינוך והוראה והרחבת הכלים.


במקביל לצבירת הידע התעורר בי הרצון להעביר את החומר לילדים. ללמד אותם על המתנות הרבות הטמנות בעולם הנפלא הזה.



תכני הפוסטים שיהיו בנושאים אלה, מתאימים לאנשים שנמצאים בתהליך מודעות ומבינים את חשיבותו. עצם היותכם בתהליך תודעתי יאפשר לילדיכם ולתלמידיכם להיפתח לזה.








לבלוג חינוך לחצו כאן