יום חמישי, 5 ביולי 2018

חגי האור ברחבי העולם

"מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך"





אם נחזור אחורה בזמן לגילאי הילדות המוקדמת, ניזכר בימים בהם פחדנו מהחושך והפתרון המיטבי שהוצע לנו היה, מנורה קטנה שהאירה לנו את החשכה בלילה ועזרה לנו להירגע ולהירדם.

מדוע החושך הפחיד אותנו?

החושך מסמל את הלא ידוע. את מה שלא רואים, שאין לו צורה מוגדרת. איננו רואים מה עומד מולנו, מה נסתר מעיננו ובאופן די טבעי הוא מעורר בילדים פחדים ומחשבות על מפלצות, שדים, גנבים ועוד.. 

לאור יש את היכולת לשחרר אותנו מהפחד, וכשעולה אור הבוקר עולה גם רמת האופטימיות והרוגע. אנו מרגישים בטוחים יותר. אנו יודעים מה עומד מולנו.


הנה חלק מחגי האור הנחגגים ברחבי העולם, בסמוך ליום הכי קצר בשנה החל ב 21 לדצמבר.

חנוכה - חג יהודי שבו חוגגים את שחרורו של בית המקדש מידי הכובשים היווניים וחנוכתו מחדש. 
קבוצה קטנה של מורדים, בשם המכבים, הביסו את חייליו של אנטיוכוס היווני ושחררו את בית המקדש. כשניסו להדליק את מנורת הקודש גילו שהיה להם שמן ליום אחד בלבד. אבל, על-פי המסורת, השמן הספיק לשמונה ימים. 
לזכרו אנו מדליקים נר בחנוכייה בכל ערב ומזכירים בכך את הנס שנעשה ליהודים.

קואנזה - חג אפרו-אמריקאי שמטרתו לכבד את המורשת והתרבות האפריקאית. מדליקים שבעה נרות כמספר עקרונות החג: אחדות, הגדרה עצמית, שיתוף פעולה ואחריות, כלכלה שיתופית, מטרה, יצירתיות ואמונה.

חג המולד - הנוצרים חוגגים את לידתו של ישו. חגיגות החג מלוות בהדלקת אש, חלוקת מתנות וארוחות משפחתיות. הצבת עץ חג המולד מקורו במנהג פגני שמסמל את החיים באמצע החורף.

בתאילנד מתקיימות בסמוך מאוד לחג הדיוואלי ההודי, חגיגות ה'לוי קראטונג' שבהם אלפי סירות קטנות עשויות עלי בננה, מושטות ברחבי המדינה ובהן דולקים קטורת ונרות. המקומיים נוהגים גם להוסיף פרחים, מטבעות ושאריות ציפורניים כדי להרחיק מזל רע ולהודות לאלת המים.

חג האסקלד -   פסטיבל המתקיים בבג'נבה שבשוויץ ובו מציינים את תבוסתם של חיילי הדוכס מסבוי לפני קצת יותר מ-400 שנה. האגדה מספרת על נערה אשר שפכה סיר מרק רותח על חיילי הדוכס שניסו לטפס על חומות העיר, ובכך הפכה לגיבורת החג. בין המנהגים: הבערת מדורות ענק מחוץ לקתדרלה, קיום מצעד ססגוני, אכילת מרק , ממתקי שוקולד ומרציפן. 

חג הקלאוסיאגן - שילוב של חגיגה נוצרית עם מסורת פגאנית מתקופת ימי הביניים.  לאורכו של אגם לוצרן שבשוויץ נוהגים לצעוד מקומיים חבושים במצנפות ענק המוארות בנרות. 

תרבות פגאנית - ביום הכי קצר בשנה, מתקיימים פסטיבלים פגאניים שבהם נבנית "שמש חלופית" באמצעות מדורה עגולה גדולה. במקומות מסוימים בסקוטלנד מעלים אל שמי הלילה שמשות של אש. החוגגים מסחררים אותם סביב ראשיהם בעזרת כבל שמחובר אליהם. התהלוכה עוברת הלוך ושוב ברחוב המרכזי של העיר עד שאחרון כדורי האש נכבה.



חגי האור נחגגים בסמוך ליום הכי קצר בשנה מכיוון שזו תקופה בה מחשיך מוקדם. בעת העתיקה חששו שהאלים כועסים ולכן מחשיכים את העולם. הם לא ידעו שזה טבעי וקשור בסיבובו של כדור הארץ סביב השמש. 
כדי לטשטש את הפחד מהחשכה, תרבויות רבות יצרו חגים ומנהגים הקשורים באור כשהמשותף לכולם הוא ניצחון האור על החושך, ניצחון הטוב על הרע.





........................................


אם נביט בהגדרה המדעית לחושך, נבין שחושך לא באמת קיים, וקיומו תלוי אך ורק באור. חושך הוא העדר אור. מכאן ניתן להסיק שכל חושך שהוא, ניתן לביטול ע"י אור.

ומהו חושך מבחינה תודעתית?

חושך מסמל פחד, כעס, רוע, קנאה, שנאה ועוד רגשות נמוכים בעוד אור מסמל טוב, שמחה, פרגון, אהבה, נתינה ועוד רגשות גבוהים.

אם חושך הוא העדר אור, נוכל להבין כיצד לפתור את אותם רגשות שליליים שקיימים בחיינו ונוכל להבין את מקורם של הרגשות השליליים שקיימים באחר כלפינו.

כשאנו מגיבים בכעס / קנאה / שנאה כלפי האחר, ניתן לגרש רגשות אלו ע"י הארת תכונת חיובית באחר. חיפוש אחר מקור האור יעלה רמת האהדה כלפיו.

כאשר האחר מגיב כלפינו בכעס / שנאה / קנאה - נוכל לנסות להדגיש בפניו את אותם נקודות אור שקיימות בנו ויכולות לקרב את לבבותינו. 


בקשו מילדיכם/תלמידיכם לנהל יומן אישי שבו יכתבו מידי יום, דברים שהם רוצים להודות עליהם. למדו אותם להודות גם על המובן מאליו (האוכל שעל שולחנם, בני המשפחה, בית לגור בו ועוד..)  ובכך הם יעלו את מידת השמחה בחייהם. הדגשת הטוב, נקודות האור אינה צריכה להיות רק לרגל חנוכה, אלא חלק מהשגרה היומיומית. אם נדע להאיר את הדברים הטובים, החושך (המחשבות הרעות, הפחדים ועוד) יתמעטו עד שיתמוגגו.


"לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור."      א. ד. גורדון‌

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה