יום חמישי, 5 ביולי 2018

התכווצות והתרחבות

כשאנחנו חווים משהו מעיק, פוגע או עצוב ישנה תחושה שהלב מתכווץ. הגוף מגיב בהתאם ומתכנס פנימה. והתחושה הכללית שאופפת אותנו היא הרצון להתבודד ולהתרחק מהסביבה.


מהי אותה התכווצות ומדוע היא קיימת? במה היא משרתת אותנו ומדוע היא כה חשובה?





אם נביט פנימה ונכנס לתוך גופינו, נגלה שההתכווצות וההתרחבות היא חלק בלתי נפרד מהתפקוד היומיומי שמשאיר אותנו חיוניים ומתפקדים: התכווצות והתרחבות כלי הדם, התכווצות והתרחבות הוושט המאפשרת העברת מזון מהפה לקיבה, התכווצות והתרחבות השרירים, הנשימה ועוד..
אם נצא מגופינו נגלה שגם היקום מתכווץ ומתרחב.
ואם נדמה את ההתכווצות למשבר כלשהו, ירידה רגשית או פיזית, פחד, עוני, ספק, עצב או געגוע נגלה שגם במקרים אלו ישנה תחושה של התכווצות, פחות אוויר לנשימה, חיים מצומצמים יותר, התבודדות והתרחקות מהעוצמות שקיימות בנו.

ומדוע זה כל כך חשוב?
כיצד התכנסות פנימה מועילה לנו?

מכיוון שאחרי ההתכווצות ישנה אפשרות עבורנו, אפשרות מיוחדת במינה וכל כך פשוטה - להרפות. והבחירה להרפות היא כמו בחירת גל המים הבודד להתאחד עם האוקיינוס ולתת ליקום ולבריאה את האפשרות לסחוף אותו למקום טוב יותר, רחב יותר, פתוח יותר ועל ידי כך להתרחב.
ההרפייה מאפשרת לנו לבטל את האחיזה בדבר המעיק ועל ידי כך מאפשרת לו להיחלש ולחזור למצבו הקודם - רק שכאן מגיע רגע קוסמי או רגע קוונטי. רגע בו אנו בוחרים להתרחב. בו אנו מאפשרים לעצמנו, בעקבות אותה התנסות שעברנו, להסיק מסקנות ולעשות מעין רפלקציה פנימית, שמאפשרת לנו להתרחב בהשראתה.

ואם נחפש דוגמאות, נגלה שמשברים מובילים לצמיחה, שניצחון פחד מוביל לשחרור, שחיתוך ענף מוביל לצמיחת ענף חדש וחזק יותר, שכישלון מוביל (אם נבחר) לתעוזה ומוטיבציה גבוהה יותר ממקודם. שחוסר מוביל למילוי.

אם כך כיצד נוביל להתרחבות? כיצד נאפשר להתכווצות שאנו חווים להוביל אותנו למקום טוב יותר?
נתחיל בכך שנדע שזה חלק בלתי נפרד וחיוני להתקדמות האישית שלנו הן כאינדיבידואל והם כחברה. מדינות חוות משברים ולאחר שהמשבר מגיע לשיאו, מתחילה ההחלמה - ההרפיה - ההתאוששות ואחריה - ההתרחבות.
מי כמונו יודע שזה נכון?
מכל משבר צמחנו. לכן כשמגיע משבר תזכרו שאחריו מגיעה מתנה ענקית, שלא דומה לשום מתנה אחרת שדמיינתם.


ומה קורה עם חומר?
התכווצות והתרחבות של חומר מושפעת מטמפרטורה. חם מוביל להתרחבות בעוד קור להתכווצות. בדרך כלל חומר נוטה להתכווץ עם ירידת הטמפרטורה שלו ולהתפשט עם עלייתה.

צפינו בסרטונים הבאים וערכו ניסוי בעצמנו.






כדי לראות את ההתרחבות והתכווצות החומר השתמשנו בבקבוק, בלון ושתי קערות מים - האחת עם מים קרים מאוד והשנייה עם מים רותחים.



תחילה, הכנסנו את הבקבוק עם הבלון לתוך הקערה עם המים הרותחים. ומה קרה?


לאחר מכן, הכנסנו את הבקבוק עם הבלון שהתרחב לתוך הקערה עם המים הקרים. ומה קרה? הבלון חזר לגודלו הטבעי.



שוחחתי עם הילדים על כך שתהליך ההתכווצות וההתרחבות הוא תהליך טבעי והכרחי כדי שנוכל להתפתח ולגדול מבחינה פנימית. 

על-פי הקבלה, על ידי פעולות כאלה של התכווצות והתרחבות נעשית "נשימה", וזה נקרא פעימת החיים.

הכנתי לילדים טבלת התכווצות והתרחבות לכל מיני מצבים בחיים מעולם הילדים. ביקשתי מהם לכתוב מה ההתרחבות האפשרית בעקבות המצב מבלי לשפוט את ההתכווצות.


הנה טבלה עם 3 דוגמאות: (דוגמאות רלוונטיות לילדים באופן כללי)



לסיכום,

צמצום והרחבה, התכווצות והתרחבות, עליות וירידות, אלו חלקים בלתי נפרדים מהחיים שלנו. החשוב הוא להבין שהצמצום זמני ומוביל להתרחבות פנימית וחיצונית.
בפוסט הבא בנושא תודעה ומדע נצא מן הפנים אל החוץ ונבין את הקשר ביניהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה